Silicon Valley staat bekend als de plek van de ‘hoodies’ en de slechte kapsels, maar daar lijkt verandering in te komen.
Volgens The Washington Post besteden mannen in de Bay Area steeds meer aandacht aan hun uiterlijk en doen ze zelfs aan plastische chirurgie om er fitter en jonger uit te zien. Sommigen zeggen zelfs dat dergelijke ingrepen cruciaal zijn voor een succesvol verder verloop van hun carrière.
“Zo’n twintig jaar geleden maakten mensen zich niet zo druk om hoe ze eruit zagen”, vertelt de voor een bekend techbedrijf werkende Daniel die verder anoniem wil blijven. “Maar er is nu een nieuwe generatie gekomen die meer aandacht besteedt aan hun uiterlijk. Je ziet steeds meer fitte en modieuze mensen.”
Deze mannen gebruiken Botox en fillers en ondergaan laserbehandelingen en micronaaldbehandelingen voor een mooiere huid. En soms gaan ze zelfs onder het mes om hun ogen te liften of hun hals, schrijft The Washington Post.
Ook buiten Silicon Valley doen steeds meer Amerikaanse mannen aan plastische chirurgie. Volgens The American Society for Aesthetic Plastic Surgery (ASPS) is het aantal cosmetische ingrepen bij mannen tussen 1997 en 2015 met 325 procent gestegen. ASPS heeft zelfs een speciale term bedacht voor mannen van middelbare leeftijd die er beter uit willen zien: de daddy do-over. Uit gegevens van de ASPS blijkt dat in 2018 meer dan 100.000 mannen filler-injecties hebben gekregen om rimpels te vervlakken en zo’n 500.000 Botox.
Voor sommige mannen in Silicon Valley zijn dat manieren geworden om succes te hebben in de techwereld, die alleen oog zou hebben voor jonge mannen. Toch gaat het in de meeste gevallen eerder om een 'rebrand' dan een verjongingskuur.
Mannen in de techwereld willen hun uiterlijk 'optimaliseren'
Zorgen dat je er jong en goed uit blijft zien is voor vrouwen bijna een voorwaarde voor een lange en succesvolle carrière. De techwereld lijkt nu zaken over te nemen die vroeger als typisch vrouwelijk werden gezien. Zo zegt de eerder aangehaalde Daniel dat hij zijn "voorkomen probeert te optimaliseren" met yoga, sapkuren, afvallen en plastische chirurgie.
Toen topman Jack Dorsey vorig jaar begon met periodiek vasten - slechts een maaltijd per dag doordeweeks en vasten in het weekend - bestempelden veel mensen dat als een eetstoornis.
Lees meer: Ik probeerde het populaire dieet waarbij je 16 uur niet mag eten – en het was superzwaar
Volgens The Washington Post is de nieuwe obsessie van het "optimaliseren van het uiterlijk" onderdeel van de toenemende druk om "het allemaal te hebben", zoals vrouwen al decennialang ondervinden. Dat was bijvoorbeeld het onderwerp van de bestseller Lean In van COO Sheryl Sandberg van Facebook uit 2013.
Mannen die het allemaal moeten hebben zullen een 80-urige werkweek moeten combineren met intensieve work-outs, het bezoeken van belangrijke netwerkevenementen, duidelijk aanwezig zijn op sociale media en een gelukkig gezinsleven.
De transformatie van Jeff Bezos
Neem bijvoorbeeld Jeff Bezos. In de afgelopen jaren werd de CEO van Amazon de rijkste man ter wereld, maar begon hij er ook steeds beter uit te zien. Hij lijkt steeds meer te zijn gaan sporten, heeft zijn kledingkast een flinke boost gegeven en is waarschijnlijk ook aan huidverzorging gaan doen.
En ondanks zijn scheiding van MacKenzie lijkt dat te hebben gewerkt: Alleen al in het afgelopen jaar had Bezos gezellige onderonsjes met Kim Kardashian en Jared Leto op het superexclusieve Met Gala, was hij veelvuldig op luxe jachten te zien met zijn nieuwe vriendin Lauren Sanchez bij Saint-Tropez en St. Barths en zat hij op Wimbledon vlak bij de Britse koninklijke familie.
Mannen in de techwereld krijgen het daardoor moeilijker. Het is niet meer genoeg om alleen maar hard te werken en miljoenen te hebben. Je moet tegenwoordig in Silicon Valley ook de 'looks' hebben.